Na iPadzie pod iOS 10 pojawia się nowa aplikacja z logo jaskółki. Deweloperzy będą podejrzewać, że Swift zawierał ...

... i nie myl się wcale. Ponieważ w iOS 10 Apple idzie o krok dalej w swoich wysiłkach, aby przyciągnąć młodych programistów i wprowadza aplikację edukacyjną dla własnego języka programowania. W wywiadach Tim Cook niestrudzenie podkreśla, że ​​w przyszłości programowanie będzie tak samo ważne jak języki obce i te umiejętności powinny być częścią programu nauczania w każdej szkole. To logiczne, że Apple wprowadza własną aplikację do nauki języka Swift.

Swift Playgrounds także po niemiecku

Od 21 marca 2017 r. Swift Playgrounds jest dostępny nie tylko w języku angielskim, teraz Apple udostępnia również swoje środowisko programistyczne dla uczniów w pięciu innych językach. Oprócz języka niemieckiego obejmuje to uproszczony chiński, hiszpański używany w Ameryce Łacińskiej, a także japoński i francuski. Według CEO Apple, Tima Cooka, Swift Playgrounds ma już ponad milion pobrań.

Zbieraj klejnoty i otwieraj portale z Byte

W tej chwili aplikacja oferuje kursy w dwóch większych blokach „Fundamentals of Swift” i „Beyond the Basics” W fazie beta iOS 10 prawie dotarliśmy do końca pierwszego bloku. Jest to również pierwszy punkt kontaktu z kodem dla zupełnie początkujących. Program jest skonstruowany jak każdy kurs nauki - od prostego do złożonego, wzbogacony ćwiczeniami. Ale „Plac zabaw” jest przeznaczony dla dzieci, widać to w metodzie nauki. Po krótkim wprowadzeniu do danego obszaru (przeważnie z niewielką ilością tekstu, ale ze zrozumiałymi animacjami) użytkownik musi rozwiązać pewne zadania. Oczywiście musisz napisać kod programu w aplikacji programistycznej, ale zadania są podobne do poziomu gry, powiedzmy, w „Dolinie Pomników”. Protagonista Byte porusza się w dwuwymiarowym świecie na określonych polach. Celem jest zawsze zebranie dostępnych klejnotów i otwarcie portali, w tym celu użytkownik musi poruszać się, obracać i skakać zabawną postacią. Jedyna różnica w stosunku do aplikacji do gier: wszystko to nie odbywa się za pomocą dotyku, ale za pomocą poleceń Swift.

Dobrze przemyślana koncepcja, kłopotliwa obsługa

Mówiąc o poleceniach Swift: aplikacja pomaga w rozpoczęciu pracy i zapewnia podstawowe polecenia po drodze. W miarę postępów musisz zdefiniować własne funkcje, pętle i warunki IF. W aplikacji są one wyświetlane na górnym pasku klawiatury, gdzie zwykle pojawiają się sugerowane słowa QuickType. Najpóźniej przy poleceniach pętli lub z sekcji „Kod warunkowy” wywoływanie podanych i specjalnie stworzonych poleceń jest po prostu kłopotliwe, ponieważ trzeba przewijać w tę i z powrotem na tym wąskim pasku, aż w ogóle znajdziesz właściwe polecenie. Lepiej byłoby mieć dodatkową kolumnę na klawiaturze, która wyraźnie wyświetla wszystkie polecenia, utracone miejsce byłoby wtedy do zniesienia, zwłaszcza w formacie poziomym.

Z dydaktycznego punktu widzenia twórcy aplikacji zrobili wszystko dobrze: wprowadzenie jest zwięzłe i zabawne. Zadania stają się coraz bardziej złożone, ale jest wystarczająco dużo powtórzeń, aby nie zapomnieć o sekcjach, które zostały już ukończone. Wyniki widać od razu: połowę ekranu w aplikacji zawsze zajmuje wirtualny świat bajtów. Jeśli naciśniesz „Uruchom mój kod”, nawet jeśli zadanie nie zostało do końca rozwiązane, Byte przebiega przez tablice zgodnie z podanymi poleceniami i pokazuje, czy myśl w rozwiązaniu była słuszna, czy błędna. Niezależnie od tego, że Plac zabaw jest podobny do aplikacji do gier, poszczególne zadania nie nadają się do robienia przerw między nimi, naprawdę musisz się skoncentrować, aby poprawnie napisać sekwencję poleceń. Obracanie Byte w prawo i lewo stało się prawdziwym wyzwaniem dla testerek. Czasami nasz iPad obracał się w zabawny sposób, tak że Byte i tester patrzyli w tym samym kierunku.

Chociaż aplikacja robi dość wszechstronne wrażenie, rosnąca trudność zadań dawałaby nam pewne sugestie dotyczące ulepszeń, zwłaszcza interfejsu. Najpóźniej od „Pętli” polecenia są zagnieżdżone jedna w drugiej, tutaj warto byłoby utworzyć kolorowe podświetlenie różnych poziomów kodu, podobnie jak rozwiązują to profesjonalne aplikacje, na przykład wranglery tekstowe. Kolejne udoskonalenie graficzne zostałoby zaoferowane, gdy Byte uruchomi napisany kod. Zwłaszcza w przypadku pętli często trudno jest dokładnie określić, gdzie jest błąd, ponieważ polecenia są powtarzane w kółko.

Wniosek:

Nauczenie dzieci dość suchego tematu, takiego jak programowanie, nie może być rozwiązane lepiej niż za pomocą aplikacji Plac zabaw. Zadania utrzymują cię w ryzach, a poczucie osiągnięcia z każdym zebranym klejnotem lub rozwiązanym zadaniem popycha cię do przodu. Ale jeśli liczysz na wyzwania poziomu Flappy Birds, będziemy musieli Cię rozczarować. Aplikacja wymaga koncentracji i znajomości języka angielskiego. Nie powinno również zabraknąć podstawowej wiedzy o funkcjach, przepisach i instrukcjach.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *