Myślę, że każdy zna obiektyw zmiennoogniskowy. Jak z niego korzystać? Oto 10 doświadczeń dotyczących dobrego korzystania z obiektywów zmiennoogniskowych.

1. Ustaw ostrość z długą ogniskową

W przypadku korzystania z obiektywu zmiennoogniskowego właściwą metodą ustawiania ostrości jest ustawienie ostrości najpierw na długiej ogniskowej. Następnie wybierz odpowiednią ogniskową do fotografowania. W stanie długiej ogniskowej obraz obiektu jest największy. Głębia ostrości jest najmniejsza. To jest dla nas wygodne, aby się skupić. W przypadku podświetlenia lub skomplikowanego światła pomocny jest dobór fotometrii lokalnej. Konieczne jest podejście do tematu. Kiedy fotografujemy w normalnych czasach, powinniśmy używać obiektywu zmiennoogniskowego o średniej lub długiej ogniskowej. Następnie ustaw ostrość na najdłuższą ogniskową i zablokuj ekspozycję. Następnie wybierz idealną ogniskową do fotografowania. Eliminuje to potrzebę poruszania się tam iz powrotem.

2. Wypróbuj więcej dla każdej ogniskowej

Choć większości miłośników fotografii zależy na powiększeniu zoomu, często w szczególnych zastosowaniach najczęściej używają obiektywów o długiej ogniskowej. Niektórzy uważają go za teleobiektyw stałoogniskowy. Gdy spróbujesz użyć innych ogniskowych do uzyskania różnych zdjęć, przekonasz się, że obiektyw zmiennoogniskowy ma potencjał jako zmienne narzędzie do kadrowania.

3. Zapoznaj się z działaniem obiektywu zmiennoogniskowego

We wczesnych obiektywach zmiennoogniskowych zoom i ostrość regulowano za pomocą dwóch pierścieni. Większość obiektywów zmiennoogniskowych została zmieniona na sterowanie w jednej pętli. Zaznacza się to poprzez zmianę ogniskowej poprzez popychanie i ciągnięcie obiektywu. Miłośnicy fotografii, którzy kupili nowe obiektywy, powinni się z tym zapoznać. Powinni pamiętać przedni i tylny kierunek zoomu oraz lewą i prawą pozycję ostrości. Unikaj wpływania na rozdzielczość z powodu obracania pierścienia regulacyjnego podczas powiększania po precyzyjnym ustawieniu ostrości. Dlatego wielu „konserwatywnych” fotografów woli używać starego dwupierścieniowego obiektywu zmiennoogniskowego.

4. Właściwe użycie podpór

W przypadku korzystania z obiektywu zmiennoogniskowego o ogniskowej 200 mm lub większej obiektyw powinien być zamocowany na wspornikach. Na przykład możesz użyć statywów, aby zapewnić stabilność.

5. Wybierz odpowiedni odcień

Obiektywy zmiennoogniskowe mogą generować halo niż inne typy obiektywów. Niezbędna jest odpowiednia osłona przed światłem. Chociaż czasami ekranowanie spowodowane przez ekranowanie nie jest widoczne na ekranie kadrującym jednoobiektywowej kamery refleksyjnej, jest ono pokazane na kliszy. Taka sytuacja jest najbardziej oczywista przy fotografowaniu z małą przysłoną, więc osłona przed światłem jest zawarta w zakresie głębi ostrości.

6. Dodawanie luster zwiększających zasięg

Gdy potrzebujemy dłuższej ogniskowej, za niewielkie pieniądze możemy kupić lusterko do 2-krotnej odległości. Trzykrotne lustro dystansowe może osiągnąć 210-630 mm. Dzięki temu Twój obiektyw dołączy do grona teleskopów astronomicznych. Ceną jest utrata liczby przesłon i wyrazistości wykonywanych zdjęć.

7. Używaj filtrów ostrożnie

O ile nie jest to konieczne, nie dodajemy filtrów do obiektywów zmiennoogniskowych. W środowisku plaży lub słonej wody potrzebne jest lustro ochronne. Może zmieniać temperaturę barwową i tworzyć efekty specjalne. Na przykład, aby pogłębić kolor nieba i wyeliminować odbicia, należy dodać polaryzatory.

8. Kontroluj głębokość ekranu

Do fotografowania z ogniskową 60 mm służy obiektyw zmiennoogniskowy. Odbywa się to w odległości 1,5 metra od obiektu i ogniskowej 300 mm w odległości 7,5 metra. Obrazy tematów na zdjęciach, które otrzymują, mają ten sam rozmiar, z wyjątkiem tego, że głębia dwóch zdjęć jest inna. Zdjęcia wykonane z ogniskową 60 mm mają poczucie głębi i przestrzeni. Fotografując z ogniskową 300 mm, ma się wrażenie, że sceneria jest skompresowana. Temat i sceneria wydają się „przybliżone”.

9. Zachowaj dystans, aby zapobiec deformacji

Fotografując szerokokątną końcówką obiektywu zmiennoogniskowego, powinniśmy zwracać uwagę na zachowanie odpowiedniej odległości od fotografowanego obiektu. Nie spowoduje to deformacji obiektu. Musimy pamiętać, że głównym czynnikiem wpływającym na efekt perspektywy jest odległość, a nie ogniskowa.

10. Wskazówki dotyczące kontrolowania głębi ostrości

Możemy zrobić eksperyment i zrobić dwa zdjęcia o tej samej aperturze i ogniskowych 25 mm i 50 mm w tej samej odległości. Następnie powiększ wykonane zdjęcie o ogniskowej 25 mm. Obraz obiektu na zdjęciu jest tak duży, jak zdjęcie zrobione przy ogniskowej 50 mm. Po porównaniu tła stwierdzimy, że tło na powiększonym zdjęciu nie jest tak zamglone jak na pierwszym zdjęciu. Otrzymujemy bardziej użyteczną głębię ostrości. Ta metoda jest skuteczna w przypadku obiektywów szerokokątnych o stałej ogniskowej.

Mam nadzieję, że powyższe doświadczenie może być pomocne dla wszystkich.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *