Autonomiczna jazda: w pięciu krokach do samochodu-robota

Strona główna

Mobilność

Gdzie kończą się systemy wspomagania, kiedy zaczyna się jazda autonomiczna? Na drodze do w pełni autonomicznej jazdy jest wiele stopni pośrednich. W tym artykule informacyjnym podkreślamy subtelne różnice między jazdą wspomaganą i zautomatyzowaną.

Termin „samochód autonomiczny” jest mylący, nawet na kilka sposobów. Czy Opel Astra wyposażony w systemy ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu jest już pojazdem autonomicznym? A co z Teslą Model S? W końcu samochód elektryczny z Kalifornii jeździ sam na długich dystansach. Niemniej jednak nie bez powodu właścicielom zaleca się trzymanie rąk na kierownicy przez cały czas, aby móc interweniować w sytuacji awaryjnej.

Są też urocze samochody Google, które jeżdżą bez pedału hamulca lub gazu, a nawet bez kierownicy. Już to widać: jeden pojazd jest bardziej „autonomiczny” niż drugi.

Dlatego też rządy i stowarzyszenia branżowe wprowadziły różne klasy, tak zwane stopnie automatyzacji, aby lepiej klasyfikować obecne i przyszłe pojazdy oraz aby na pierwszy rzut oka móc jasno przedstawić stan rozwoju technicznego. Klasy są podobne w swoich podstawowych cechach, różnią się jednak następującymi szczegółami.

Niemiecki przemysł motoryzacyjny: sześć etapów zautomatyzowanej jazdy

Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) określiło sześć stopni automatyzacji. Kiedy informujemy o autonomicznej jeździe na netzwelt, staramy się klasyfikować stan rozwoju technicznego pojazdów według tej skali.

Poziom 0 (tylko kierowca) opisuje pojazd, w którym kierowca wykonuje wszystkie czynności kontrolne, tj. sam kieruje, przyspiesza i hamuje. Nigdy nie jest wspomagany przez system asystujący – klasyczny VW Garbus.

Pojazdy poziomu 3 (wysoce zautomatyzowane) jeżdżą już po drogach w USA i na niemieckich odcinkach autostrady. Obecnie znanymi przykładami pojazdu poziomu 3 według VDA są modele Tesli. Ale i tutaj kierowca musi w każdej chwili móc przejąć pełną kontrolę nad systemem.

Poziom 4 i 5 są bardzo podobne. W zasadzie dopiero w tych fazach rozbudowy są to samochody autonomiczne. Podczas gdy pojazdy poziomu 4 mogą podróżować bez kierowcy tylko w „zastosowaniach specjalnych”, to ograniczenie nie dotyczy już samochodów bez kierowcy poziomu 5.

Różne kraje, różne stopnie

Podczas gdy w tym kraju istnieje sześć stopni automatyzacji, krajobraz pojazdów w USA ma tylko cztery poziomy. „Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” (NHTSA) łączy poziomy 4 i 5 niemieckiego systemu. Poziomy od 1 do 3 są identyczne z naszym systemem. Organizacja non-profit SAE International również ocenia stopień automatyzacji na 5 poziomach.

Stan rzeczy: Ile czasu potrwa do samochodu-robota?

Projekt „Digitales Testfeld Autobahn”, zainicjowany przez Federalne Ministerstwo Transportu, istnieje w Niemczech od 2015 roku. Na odcinku autostrady A9 w Bawarii, między Monachium a Norymbergą, ma zostać przetestowana jazda zautomatyzowana i sieciowa.

Tesla jest postrzegana przez wielu jako pionier pojazdu autonomicznego. Kiedy drugi raport kwartalny został opublikowany przed przedstawicielami sektora finansowego, CEO Elon Musk powiedział niedawno, że zobaczy w pełni autonomiczny pojazd gotowy do produkcji seryjnej już pod koniec 2017 roku.

Teraz jednak prawie każdy liczący się producent ogłosił plany dotyczące samochodów zrobotyzowanych. Zwykle wspomina się tutaj rok 2021. Do tego czasu ważne jest wyjaśnienie nie tylko kwestii technicznych, ale także prawnych i etycznych.

Wraz z firmami partnerskimi Intel i Mobileye, BMW ma na celu wprowadzenie do produkcji seryjnej samochodu bez kierowcy do 2021 roku. Wtedy Ford chce również zaprezentować w produkcji na dużą skalę autonomiczny samochód-robot bez pedałów i kierownicy, który jest przeznaczony dla usług mobilności, takich jak firmy taksówkarskie.

Audi i Mercedes podchodzą do tego tematu, w niektórych przypadkach spektakularnymi opracowaniami, do prezentacji jakich targów technologicznych, takich jak CES w Las Vegas, są wykorzystywane. W tym kontekście Mercedes zaprezentował na przykład koncepcję F 015 Luxury in Motion. Obecną Klasę E można już zamówić z asystentem korków, który może autonomicznie jeździć po autostradzie z prędkością do 60 kilometrów na godzinę.

Na targach komputerowych CES w 2015 roku Mercedes-Benz zaprezentował studium F 015 Luxury in Motion.

Na targach CES 2014 Audi wykorzystało również imponującą technicznie demonstrację. Produkowana w Ingolstadt A7, którą ochrzczono Jackiem, przejechała 900-kilometrową trasę z Doliny Krzemowej do Las Vegas bez interwencji ludzkiego kierowcy.

W tym miejscu na netzwelt podsumowaliśmy dla Państwa dalsze wiadomości na temat samochodów.

»Wskazówka: Najlepsi dostawcy VPN dla większego bezpieczeństwa i ochrony danych

Nie przegap niczego dzięki biuletynowi NETZWELT

W każdy piątek: Najbardziej pouczające i zabawne podsumowanie ze świata technologii!

... jeszcze więcej NETWORLD dla Twojej skrzynki pocztowej

Przeczytaj wcześniej naszą politykę prywatności. Szczegółowe informacje i inne opcje subskrypcji NETZWELT można znaleźć na powiązanej stronie.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *